Salget av splitter nye cabrioleter er ikke nevneverdig stort her i Norge, men allikevel vinnes det mange som ønsker en slik toppløs bil å kjøre rundt i når solen steker.

Bruktutvalget er nokså stort og her kan man få noe som er superbillig til opp i klassen hvor vi snakker om flere hundretusen kroner. Hvis du planlegger å kjøpe en slik bil brukt er det noen ting du må passe på, for det er knyttet en litt større risiko til slike kjøp fremfor biler med tak. Sjekk derfor listen under for å få med deg de smarteste tipsene før du åpner lommeboka di.

1. Karosseriet

Det er smart å sjekke en brukt cabriolet for rust, og være gjerne ekstra nøye med dette. Sjekk i gulvet og bagasjerommet ved å løfte på teppene, for det kommer ofte en regnskur mens man er ute og kjører. Som kjent er vann og stål en dårlig kombinasjon, så her er det viktig å være nøye. Ta også en runde ved forsterkningene og på avstivningene hvis cabrioleten er en eldre modell.

Et annet sted hvor det kan være smart å sjekke etter rust er i brønnen hvor kalesjen ligger nedslått. Dreneringene kan være tette og da vil du oppleve at vannet vil ha funnet sin vei til bagasjerommet eller til gulvet. Ett av to, eller begge deler, vil da kunne skje, og det er at det vil lukte både mugg og at det kan være mengder med rust.

2. Kontroller kalesjen

Kalesjen er kanskje det svakeste punktet på en cabriolet, så her er det viktig at du er meget nøye når du kontrollerer. Sjekk både glidelåser, knapper og sømmer. En ny kalesjer kan faktisk kommer til å koste deg flere titusenvis av kroner!

Kalesjestativet må også være fullt ut operativt og fungere akkurat så rent mekanisk som det skal. Slitasjen er derfor noe du skal se etter, og du må da kontrollere både ledd og hengsler. Husk at hydrauliske systemer kan være svært kostbare å reparere – og dette gjelder også for biler som har ståltak som er foldbart.

Andre ting som det er viktig å kontrollere er bakvinduer, og her er det spesielt varmetrådene som må kontrolleres. Disse har en tendens til å slites av. Biler som har plastruter kan også bli vite og veldig vanskelig å se ut av.

Sjekk også etter vindstøy og vannlekkasje. Test bilen med kalesjen helt oppe og hør etter om det er støy av vind – gjør dette med stereoen avskrudd. Bruk hageslangen til å sjekke om det pipler inn vann noen steder – dette vil spare deg for ubehagelige overraskelser når det regner ute.

I tillegg til alt dette skal du aldri kjøpe en cabriolet som har tøyinteriør i setene: én regnskur vil kunne sørge for at det blir kjellerlukt i bilen for resten av ditt liv med den.